1- Alkolsüz mendil veya deodorant kullanılabilir mi?
Alkolsüz olunca hiçbir problem yoktur. Hatta içerisinde alkol bulunan mendil veya deodarant da kullanılabilir. Ama zarûret, ihtiyaç yoksa kullanmamalıdır. Çünki birinci kavle göre necsdir. İkinci kavle göre temiz kabul ediliyor. Zarûret olmadan bu birinci kavli tercih etmelidir.
2- Bir baba kendi malından çocuklarından birine fazla, birine az verebilir mi, verirse doğru yapmış olur mu?
Hayattayken baba serbesttir. Dilediğine dilediği şekilde verebilir. Evlâdların hepsi sâlih ise, birisine fazla vermesi o zamân uygun olmaz. Hayattayken malının üzerinde tam tasarruf sâhibidir. Evlâdlarından fâsık olanlara vermediği zamân âhiretde de mesûl olmaz.
3- Evlatlık alınabilir mi?
Kız çocuk büyüdüğü zaman evin erkeğine, erkek çocuk büyüdüğü zaman da evin hanımına yabancıdır. Ama şöyle alınabilir, meselâ erkek, kendi kız veya erkek kardeşlerinin kızını evlâdlık olarak alırsa, zaten kendi yeğeni olduğu için büyüdüğü zaman problem olmaz.
4- Evli bir erkek îmânıı gideren sözlerde veya davranışlarda bulunursa, bu kişinin îmân duâsını okumakla îmânı ve nikâhı geri gelir mi?
Gelir. Tecdîd-i îmân, tecdîd-i nikâh duâsı (İslâm Ahlakı)nda var. (Yâ Rabbî! Hîn-i bülûgumdan...) diye başlayan duâyı iki-üç kii beraberce okur, onlar da buna şâhid olur. O duâyı okuduktan sonra, (Öteden beri nikâhım altında bulunan zevcemi, onun tarafından vekîl olarak ve tarafımdan asîl olarak kendime tezvîc etdim) der ve arkasına da, (Allahümme innî ürîdü en üceddidel îmâne vennikâha tecdîden bi-kavli lâ ilâhe illallah Muhammedün resûlullah) duâsını okur. Ama îmânı gideren hâl ne ise ondan da tevbe ettikten sonra bunu yapacak. Îmânın gitmesi ile nikâhın gitmesi talâk değildir, bağ kopmaz.
5- Hanefî mezhebindeyim. Anne ve babamın haberi olmadan hanefî olan biri ile, iki erkek şâhid huzurunda dînî nikâh kıydırdık. Acaba nikâhımızda bir eksiklik var mı?
Hanefî mezhebine göre nikâh akdi yapılmış. Ama bu şekilde böyle anne ve babadan habersiz yapmak uygun değildir. Nikâh gizli yapılmaz, aleni yapılır. Kanûnî işlemlerin de aynı şekilde yapılması gerekir. Hem kanûnî işlemleri yaptırmalı suç işlememeli, hem de dînin emrettiği şekilde nikâh akdi yaptırmalı, günâh işlememelidir. Anne baba uzak yerde olup bulunamasa, ama haberleri olsa, bu şekilde yapılan dînî nikâh akdi de sahîh olur.
Ebû Abdüllah el-Mukrî“rahmetullahi teâlâ aleyh” buyuruyorlar ki: Fütüvvet; kızdığı kimseye karşı güzel huylu olmak, hoşlanmadığı kimseye ihsân etmek, kalbinin nefret ettiği kimse ile hüsn-i sohbette, güzel sohbette bulunmaktır.